Slika kolekcije QR kodova i barkodova.Prvi moderni barkod, kakvog danas poznajemo, skeniran je 1974. godine na pakovanju žvakaćih guma. Ovaj događaj označio je prekretnicu u maloprodaji, optimizaciji upravljanja inventara i skladištenja proizvoda, kao i u načinu na koji potrošači obavljaju kupovinu.

Preko 50 godina je prošlo od kada je univerzalni kod proizvoda (UPC) doneo revoluciju u trgovini, praćenju i obeležavanju proizvoda, a danas nam je na vratima druga barkod revolucija.

QR KOD vs BARKOD

U naredne dve godine predviđa se da će tradicionalni barkodovi biti zamenjeni QR kodovima. Ova promena potrošačima donosi jednostavan i brz pristup detaljnim informacijama o proizvodima, dok prodavcima omogućava smanjenje bacanja kvarljive hrane, kao što je živina, te povećanje održivosti i ekološke odgovornosti.

Tradicionalni barkodovi sadrže sedam osnovnih informacija – naziv proizvoda, proizvođača, tip, veličinu, težinu, boju i cenu.

QR kodovi, osim što funkcionišu isto kao i tradicionalni barkodovi na kasi, omogućavaju potrošačima da svojim pametnim telefonima skeniraju kodove kako bi pristupili dodatnim informacijama.

Devojka skenira QR kod na proizvodu svojim pametnim telefonom u supermarketu.Nova generacija QR kodova sadrži datum isteka roka prodaje (sell-by date), uputstva za proizvode, ideje za recepte (kod određenih prehrambenih proizvoda), alergene i nutritivne tabele, kao i cene. Ovaj tip QR koda takođe sadrži informacije o reciklaži proizvoda kada su u pitanju baterije, odeća i građevinski materijali.

Kompanije mogu da koriste QR kodove za unapređenje marketinških strategija i kampanja. Deljenjem detaljnijih informacija o proizvodima, praćenjem podataka i ponašanja kupaca i potrošača, prilagođavaju i unapređuju marketinške procese ali i lanac snabdevanja.

KAKO OVO IZGLEDA U PRAKSI?

Pioniri u primeni u praksi ovakvog obeležavanja kodova na pakovanjima su Tesco, britanski multinacionalni trgovinski lanac, i Coca-Cola, koja je ovu praksu sprovela samo u određenim delovima Južne Amerike.

  • Tesco je krenuo sa testiranjem QR koda na pakovanjima koja mogu biti skenirana prilikom kupovine. Kroz ovu inicijativu Tesco želi i svojim potrošačima da pruži mogućnost skeniranja QR koda uz pomoć svojih pametnih telefona u trenutku kupovine. Na ovaj način QR kod u potpunosti zamenjuje tradicionalni barkod.
  • Drugi veliki poduhvat na kojem Tesco radi je QR kod na flašicama vode sa ukusima, brenda Highland Spring. Ovakav vid obeležavanja plastičnih flašica ima za cilj smanjenje jednokratnih plastičnih ambalaža.
  • Coca-Cola je QR kodove takođe primenila na njihovim flaširanim proizvodima u Latinskoj Americi. Rešenje je bilo neophodno za njihove boce koje se mogu ponovo puniti (refillable bottles) kako bi pratili broj punjenja svake flaše pre slanja na reciklažu.
  • Australijski lanac supermarketa, Woolworths, je na ovaj način smanjio bacanje prehrambenih proizvoda do 40% u određenim delovima. Zahvaljujući QR kodovima prodajni objekti su efikasnije pratili rokove isteka robe i mogli su da pravovremeno i efikasno prilagode cene i akcije na takvim proizvodima.

DA LI JE PRERANO ZA QR KODOVE NA SVIM PROIZVODIMA?

GS1, međunarodna neprofitna organizacija koja održava globalni standard za barkodove, predviđa da će QR kod zameniti tradicionalni barkod kakav poznajemo u maloprodaji do 2027. godine.

Ostaju otvorena pitanja, kao što su: šta će se dogoditi s proizvodima bez roka trajanja, da li će redizajn pakovanja doneti dodatne troškove i jesu li QR kodovi potrebni i van prehrambene industrije.

Trim d.o.o. više od 30 godina pomaže kompanijama u pronalaženju pouzdanih tehničkih rešenja kreiranih prema specifičnim zahtevima klijenata u oblasti industrijskog obeležavanja i etiketiranja, inspekcije proizvoda i automatizacije proizvodnih procesa.