Rusija je 2020. godine počela sa implementacijom nacionalnog sistema digitalnog praćenja proizvoda, pod nazivom Chestny ZNAK. Ovo podrazumeva da sva roba široke potrošnje koja se prodaje u Rusiji mora biti obeležena posebnim digitalnim kodom koji će garantovati njihovu autentičnost i kvalitet.
Digitalni pasoš vašeg proizvoda
Do 2024. godine cilj je da svaki proizvod bude digitalno sledljiv i u skladu sa Chestny ZNAK-om, odnosno nacionalnim sistemom praćenja kojim upravlja Centar za istraživanje naprednih tehnologija (CRPT). Ovi propisi imaju za cilj zaštitu potrošača od falsifikovanih i/ili nekvalitetnih proizvoda.
Do sada je digitalno označavanje već zaživelo za neke kategorije proizvoda. U toku je primena za industriju mleka i mlečnih proizvoda. Trenutno je aktuelno obeležavanje sireva i sladoleda, čiji će ulazak na rusko tržište nakon 1. juna 2021.god biti nemoguć ukoliko ne budu u skladu sa ovom regulativom.
Chestny Znak (Честный Знак) pokriva sve grupe proizvoda široke potrošnje, od farmaceutskih proizvoda, duvana i alkohola do mleka i flaširane vode za piće. Sistem potvrđuje autentičnost i prati sve proizvode u lancu snabdevanja od proizvođača do krajnjeg potrošača. Kompanije koje žele da posluju u Rusiji moraju da označavaju svoje proizvode u skladu sa ovim propisima ili rizikuju novčane kazne ili isključenje sa ovog unosnog tržišta.
Kako funkcioniše Chestny ZNAK?
Postupak se može opisati u pet koraka kojima se postiže potpuna sledljivost sve do krajnjeg potrošača:
- CRPT šalje proizvođaču, veletrgovcu, maloprodaji ili uvozniku jedinstveni digitalni kod za svaki proizvod. Kod se aplicira na neodvojivi deo ambalaže.
- U drugom koraku „logistike“, digitalni kod postaje „pasoš“ proizvoda u svakom koraku lanca snabdevanja. Svaki prenos vlasništva se evidentira.
- Proizvod stiže u maloprodaju. Skeniranjem koda evidentira se kretanje proizvoda duž čitavog logističkog lanca, uključujući proveru koda prilikom pristizanja u maloprodaju, kao i proveru prilikom stavljanja proizvoda na raf, nakon čega je proizvod spreman za prodaju.
- Prodaja proizvoda krajnjem potrošaču. Prodajno mesto mora da bude opremljeno propisanom opremom povezanom sa sistemom Chestny ZNAK. Prilikom prodaje proizvoda, kod se skenira na blagajni, a kasa izveštava sistem da je proizvod sa određenim kodom prodat, odnosno da je kod napustio logistički lanac i dospeo do potrošača. Ako se skenirani podaci ne nalaze u sistemu, proizvod je falsifikovan i/ili neodgovarajućeg kvaliteta i ne može se prodati.
- U poslednjem koraku potrošač postaje krajnja kontrolna tačka u lancu snabdevanja. Koristeći aplikaciju Chestny ZNAK za pametne uređaje, potrošač skenira 2D kod na proizvodu i dobija informacije da li je proizvod u redu ili je falsifikovan, odnosno nije u skladu sa propisima o označavanju.
Kako obeležiti proizvod u skladu sa Chestny ZNAK-om?
Obeležavanje proizvoda se vrši već tokom proizvodnog procesa, a u te svrhe se mogu koristiti uređaji različitih tehnologija štampe, u zavisnosti od tipa ambalaže i proizvodnih uslova. Da bi kod na proizvodu bio u skladu sa Chestny ZNAK-om neophodno je da bude čitljiv za različite tipove uređaja, odnosno da štampa bude u visokoj rezoluciji.
Videojet za ove aplikacije primenjuje industrijske lasere, termalne inkjet štampače, folijske štampače ili Print&Apply sisteme.